El 9 de juny celebram el Dia Internacional dels Arxius. Es tracta d'un esdeveniment promogut pel Consell Internacional d'Arxius (CIA/ICA) on professionals de tot el món organitzen activitats i mostren els seus arxius o alguns dels documents rellevants del seu fons per emfatitzar el seu paper en l'accés a la informació pública, en el foment de la transparència, la recerca i en la salvaguarda de la memòria cultural i històrica de les comunitats on s'integren.
A les Illes Balears amb l'aprovació de la Llei d'arxius (6/2022) s'han engegat tots els processos per definir el sistema arxivístic de les Illes Balears i posar les bases de futur que ajudin a assolir els reptes que es plantegen dins l'àmbit de la gestió de la informació, en aquest sentit, des del Servei d'Arxiu i Gestió documental del GOIB, som conscients que la digitalització, en sentit ampli, i la cooperació interadministrativa juguen un paper protagonista en el canvi.
Així doncs, enguany, aprofitant l'avinentesa del 40è aniversari de l'aprovació de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, és a dir, del naixement de l'Administració de la CAIB, volem aprofitar per fer un recorregut per l'evolució de la normativa aprovada que afecta directament a l'Arxiu del Govern, que ha estat testimoni i que n'és custodi de gran part de la història recent de la nostra comunitat, i que reflecteix les adaptacions que exigeix la societat del segle XXI:
- 1987. Es crea l'embrió de l'Arxiu del Govern de les Illes Balears pel Decret 14/1987, de 5 de març, sota el nom d'Arxiu Administratiu General del Govern Balears, el qual queda adscrit a la Conselleria de Presidència.
- 2004. El desembre es publica una Ordre de la vicepresidenta i consellera de Relacions Institucionals per la qual s'adopten mesures provisionals per a la transferència de documents a l'Arxiu Administratiu General de la comunitat autònoma de les Illes Balears, la qual encara és vigent.
- 2006. S'aprova la Llei 15/2006, de 17 d'octubre, d'arxius i patrimoni documental de les Illes Balears, i l'arxiu del GOIB passa a dependre de la Conselleria competent en matèria de Cultura.
- 2010. Es publica el Decret 99/2010 que regula els Arxius de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, on per primera vegada apareix el sistema de gestió documental i que deroga el Decret de 14/1987.
- 2018. Es crea el Servei d'Arxiu Digital dins del Departament d'Administració Electrònica, amb la funció principal de dur a terme «l'organització i el manteniment de l'arxiu electrònic únic i la política de gestió documental electrònica» i s'inicia la tramitació de l'Avantprojecte de modificació de la Llei 15/2006, de 17 d'octubre, d'arxius i patrimoni documental de les Illes Balears.
- 2021. Amb el Decret 25/2021, de 8 de març es varen atribuir a la Direcció General de Modernització i Administració Digital (DGMAD) «la gestió documental i el funcionament de l'Arxiu del Govern de les Illes Balears, que inclou l'electrònic» el Servei d'Arxiu Digital passa a denominar-se Servei d'Arxiu i Gestió Documental.
- 2022. Es publica la Llei 6/2022, de 5 d'agost, d'arxius i gestió documental de les Illes Balears que reafirma la voluntat del Govern d'ubicar els arxius de manera paral·lela amb la gestió documental, i no veure'ls només com a ens finalistes, dels quals, únicament es destacava la part patrimonial o cultural. I en aquesta Llei, l'article 33.1, adscriu l'Arxiu del Govern de les Illes Balears a la conselleria competent en matèria d'arxius i gestió documental.
- 2023. S'inicien les reunions amb els Consells insulars per engegar les comissions tècniques i la Junta Interinsular Qualificadora de Documents i redactar el seu Reglament.
Feliç dia dels Arxius!