El pla d'innovació pedagògica per a la millora educativa del centre és un document estratègic que, a partir de l'anàlisi de les necessitats detectades pel centre educatiu en les quatre darreres memòries anuals, defineix els objectius de millora i les estratègies i actuacions necessàries per aconseguir-los. Es formalitza per mitjà d'un acord de col·laboració entre el centre educatiu i la Conselleria d'Educació i Universitat, en el qual s'han de definir els compromisos assumits per les parts. La posada en marxa del pla es converteix en una oportunitat perquè els centres posin en pràctica les actuacions necessàries per:
El pla d'innovació pedagògica es fonamenta en l'autonomia dels centres per organitzar els seus recursos i el seu currículum i per respondre de la gestió que fan dels recursos humans i econòmics. Els centres tindran el suport de l'Administració educativa durant el procés de canvi i integració de les actuacions de millora.
El pla ha de concretar elements estratègics de millora de la gestió dels centres, de la formació dels professors, de la coordinació dels equips de feina i d'innovació metodològica i de la participació de les famílies en l'aprenentatge dels alumnes. L'avaluació de la implantació d'aquest canvi estratègic ha d'anar lligada a l'avaluació de l'impacte que té en els resultats acadèmics, en la millora de la convivència i en la reducció de l'absentisme i, en el cas de secundària, de l'abandonament del sistema educatiu abans d'obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria.